Reklama-EduAu

Artykuły Archiwalne

Program imigracyjny Australii na rok 2014

Autor: Stan Guzinski 3 marca 2014

Rokrocznie australijskie federalne Ministerstwo Imigracji i Ochrony Granic (DIBP) publikuje ciekawe zestawienie zawierające Program imigracyjny na okres kolejnego roku. Można go porównać ze statystykami z pięciu poprzednich lat. Bieżący rok urzędowy kończy się 30.06.2014.

Z zestawienia wynika, że na ten własnie rok przewidziano:

  • imigrację Rodzinną na poziomie prawie 61 tys. osob. Jest to najwyższa liczba na przestrzeni ostatnich lat. Największa podgrupa w kategorii Rodzinnej to Partnerzy – 47,5 tys. osób (małżonkowie, narzeczeni, partnerzy w zwiazkach jednopłciowych), a kolejna to Rodzice – niecałe 9 tys. osób. Imigracja Rodzinna stanowi około 32% całej zaplanowanej imigracji.
  • imigrację Pracowników Wykwalifikowanych, w liczbie 128,5 tys. osób, z czego 47 tys. to Pracownicy sponsorowani przez pracodawców (firmy australijskie), 45 tys. to Pracownicy Wykwalifikowani niezależni / niesponsorowani. Pracowników sponsorowanych przez poszczególne stany ma przyjechać prawie 29 tys., a biznesmenów i inwestorów ponad 7 tys.

W sumie Program na rok bieżący przewiduje 190 tys. nowych imigrantow. Jest to najwyższa liczba w ciągu ostatnich 6 lat, przy czym w roku ubiegłym byla ona taka sama. W tych latach, na mniej więcej stałym poziomie utrzymuje się proporcja imigracji Rodzinnej (32-33%) do imigracji Pracowniczej (67-68%).

Tak wiec, najliczniejsze grupy imigrantów to:

  • Partnerzy (małżonkowie, narzeczeni, w tym partnerzy homoseksualni) – 47,5 tys.
  • Pracownicy sponsorowani przez firmy australijskie – 47 tys.
  • Pracownicy wykwalifikowani niezależni – 45 tys.

Tabele mozna obejrzec tutaj – http://www.immi.gov.au/media/statistics/statistical-info/visa-grants/migrant.htm

Dla porównania, poniżej przypominam artykuł na ten sam temat, który napisałem 12 lat wcześniej. Zachęcam do zapoznania się z nim, gdyż pokazuje on kulisy ksztaltowania australijskiej polityki imigracyjnej, jej cele, skutki, narzedzia i mechanizmy. Myśle, że w tym zakresie niewiele się do dnia dzisiejszego zmieniło.

W porownaniu do roku 2002-2003 nastapiło:

  • dalsze ograniczenie procentowe imigracji Rodzinnej – było 40%, a obecnie jest 32%. Jednak, ponieważ całkowita liczba przyjmowanych imigrantów znacznie wzrosła, w liczbach bezwzględnych imigracja Rodzinna też wzrosła z 43 tys. do 61 tys.
  • bardzo silny wzrost liczby imigrantow – pracowników sponsorowanych przez australijskie firmy i przez stany – było niecałe 10 tys., a obecnie te dwie podgrupy łącznie stanowią ponad 76 tysiecy

Z przedstawionych tu danych wynika, że polityka imigracyjna Australii rozkręca się. O ile na początku tego wieku nieśmialo testowano próg 100 tysiecy imigrantow rocznie (pamiętam uczone dysputy na ten temat; Czy Australia tego potrzebuje? Czy Australia taki napór wytrzyma?) obecnie zbliża się do poziomu 200 tysiecy. Czy liberalowie, którzy po latach odzyskali władze w kraju, ten próg przekrocza już w nastepnym roku, czy jeszcze nie? Oto jest pytanie.

Modyfikowane są kryteria w poszczególnych kategoriach wizowych. Duże znaczenie ma dobra znajomość angielskiego. Chodzi o to, aby przyjechali ci, którzy najłatwiej i najszybciej włączą się w nurt życia zawodowego i gospodarczego kraju. Znaczny wzrost liczebności grupy pracowników sponsorowanych, przy raczej niewielkim wzroście pracowników niezależnych, jest moim zdaniem potwierdzeniem tej tendencji.

*          *          *

8 maja 2002 pojawila sie w prasie informacja o tym, ze Minister d/s Imigracji oglosil program na nastepny rok, czyli 2002-2003 (chodzi o okres od lipca 2002 do czerwca 2003, to australijski rok finansowy).

Najciekawsze punkty tego programu streszczam ponizej.

Punkty programu:

  • Australia planuje przyjac 100 – 110 tysiecy imigrantow. Bedzie to liczba najwieksza od 10 lat. Jak sie szacuje, imigrantow przybedzie o kilkanascie tysiecy wiecej niz w roku 2001-2002, ktory zamknie sie liczba okolo 93 tysiace.
  • Glownym celen programu nadal jest ekonomiczny i spoleczny rozwoj Australii, dlatego najwiekszy wzrost zaklada sie w kategoriach imigrantow wykwalifikowanych (skilled stream). Przybedzie ich 60.700, w porownaniu z 53.500 w roku poprzednim. Kategorie pracownikow wykwalifikowanych stanowia coraz wiekszy procent ogolnej liczby imigrantow. Obecnie ma to byc 58%, podczas gdy w roku 1995-96 bylo tylko 29%.
  • Poziom 100 – 110 tysiecy zostanie utrzymany przez najblizsze 4 lata, o ile nie nastapia jakies wyjatkowe okolicznosci. Taka dlugofalowa polityka pozwoli lepiej przewidywac trendy populacyjne.
  • Ostateczna liczba imigrantow (pomiedzy 100 a 110 tysiecy) zalezec bedzie od:
    • liczby zgloszen w kategoriach „na żądanie”, czyli malzonkowie, narzeczeni, dzieci, pracownicy nominowani przez pracodawcow, przedsiebiorcy

    • popularnosci kategorii zwiazanych z imigracja w poszczegolne rejony Australii, ktore maja na celu osiagniecie bardziej rownomiernego rozproszenia imigrantow po calym kraju

    • wystepujacych w Australii brakow w poszczegolnych kategoriach zawodowych i zdolnosci kraju do przyciagniecia odpowiednich specjalistow

    • dostatecznej liczby aplikantow reprezentujacych wysoki standard w kategoriach pracownikow wykwalifikowanych

  • Polityka imigracyjna prowadzona przez poprzednie 6 lat miala pozytywny wplyw na poziom zycia w Australii oraz na budżet panstwa. Stalo sie tak dzieki polozeniu nacisku na imigrantow – pracownikow wykwalifikowanych oraz na podwyzszeniu wymogow w stosunku do kandydatow. Dzieki temu dzisiejsi wykwalifikowani niezalezni imigranci (skilled independent) sa:

    • mlodsi – 63% aplikantow glownych jest w przedziale wiekowym 18 do 29 lat (w roku 1994 – 95 bylo to 51%)

    • lepsi w angielskim – 90% uzyskuje najwyzsze wyniki na testach jezykowych (w 1994 – 95 bylo to 83%)

    • o kwalifikacjach bedacych najbardziej Australii potrzebnych – 40% ma zawody z listy MODL

    • niemalze 50% uzyskalo swoje kwalifikacje zawodowe w australijskich szkolach i uczelniach

  • Od 8 maja 2002 wymagana liczba punktow w kategorii pracownikow wykwalifikowanych niezaleznych zostaje podwyzszona o 5 punktow, do 115. Ma to na celu dalsze zwiekszenie korzystnego wplywu jaki ma na Australie ta kategoria przybyszów. Ma to rowniez zwiekszyc atrakcyjnosc obecnych (i innych mozliwych w przyszlosci) zachet do osiedlania sie imigrantow w mniej zatloczonych rejonach kraju.

  • W opracowaniu sa dalsze inicjatywy majace zwiekszyc naplyw pielegniarek/pielegniarzy do Australii

  • W „strumieniu” rodzinnym dostepnych bedzie 43.200 miejsc, czyli o 5000 wiecej niz w roku 2001- 02.

Do powyzszego programu dolaczono 6 zalacznikow:

Zalacznik 1

Sa to wykresy pokazujace ilosc imigrantow przyjetych przez Australie w latach od 1983-84 do 2002-03 oraz proporcje pomiedzy strumieniami rodzinnym i pracownikow wykwalifikowanych.

Wynika z nich ze:

  • Obecna liczba przyjetych imigrantow zbliza sie do najwyzszych osiagnietych w historii wartosci, z lat 1987-1990,kiedy to naplywalo do Australii okolo 130 tysiecy ludzi rocznie. Dla porownania, wartosci najnizsze, to okolo 55 tysiecy w roku 1983 – 84 oraz okolo 60 tysiecy w roku 1993 – 94.

  • Kategoria rodzinna wyraznie traci pole na rzecz kategorii pracownikow wykwalifikowanych. W roku 1983 – 84 strumien rodzinny stanowil 80% calej imigrujacej do Australii populacji, a potem mozna zauwazyc stala tendencje spadkowa (z wahnieciami w latach 1992-97) az do 40% w roku 2002 – 03

Zalacznik 2

Daje pojecie o liczbach imigrantow w poszczegolnych kategoriach i podkategoriach.

Na rok 2002-03 planuje sie przybycie imigrantow w nastepujacych kategoriach (ilosc osob):

malzonkowie 32.200
narzeczeni  4.800
dzieci 2.700
rodzice 500 (plus ewentualnie 4000)
inni krewni 2.500
partnerzy homoseksualni 500
pracownicy wykwalifikowani, sponsorowani przez rodzine 10.500
pracownicy wykwalifikowani niezalezni 32.200
pracownicy nominowani przez pracodawce/sponso-
rowani przez dany region itp
9.800
przedsiebiorcy, biznesmeni 8.000
nadzwyczajne talenty 170
kategoria specjalna 1.100

Zalacznik 3

Sa to rozważania na temat wplywu roznych czynnikow, a w tym poziomu imigracji, na populacje Australii.

Migracja odbywa sie w dwie strony – do Australii i z Australii. Na populacje wplywa roznica tych dwoch wielkosci, czyli migracja netto (NOM – net overseas migration). Zaobserwowano, ze ruchy ludnosci w latach ostatnich bardzo przybieraja na intensywnosci i powstaje pytanie, czy zjawisko to utrzyma sie juz na stale. Bierze sie tu pod uwage bardzo rozne czynniki. Na przyklad:

  • Na przelomie lat 2001-2002 nastapil znaczny wzrost liczby rezydentow przebywajacych w Australii na zasadzie dlugoterminowej wizy dla przedsiebiorcow. Tlumaczy sie to globalnym spadkiem aktywnosci ekonomicznej (i stosunkowo dobra kondycja gospodarki australijskiej).

  • Zmiany w przepisach o dostepie Nowozelandczyków do australijskiej pomocy socjalnej (na niekorzysc dla nich), polaczone z notowanym ostatnio wzrostem gospodarczym Nowej Zelandii, moze obnizyc liczbe przybyszow z Nowej Zelandii do Australii.

  • Osoby z australijskim wyksztalceniem / wyszkoleniem, wciaz sa bardzo atrakcyjne dla firm dzialajacych za granica, co napedza emigracje tych osob z Australii

  • Z drugiej strony, strumien studentow zagranicznych uczacych sie w Australii ciagle rosnie, a sa oni waznym zrodlem potencjalnych stalych rezydentow w Australii.

  • Australijska ekonomia wyglada niezle na tle innych krajow. Ma to duze znaczenie w zwiazku z pojawiajaca sie konkurencja, glownie ze strony wielu panstw europejskich, zabiegajacych o wykwalifikowanych pracownikow, w zwiazku ze spadkiem wlasnej populacji i liczby ludzi zatrudnionych w gospodarce.

Szacuje sie, ze gdyby przez nastepne lata utrzymac poziom imigracji z roku 2001-02 (czyli 93 tysiace osob), to migracja netto wynioslaby okolo 80 tysiecy rocznie, a w roku 2050 populacja Australii siegnelaby 25 milionow. Natomiast, gdyby utrzymal sie on na poziomie z roku 2002-03 (czyli srednio 105 tysiecy), to migracja netto bylaby na poziomie 100 tysiecy rocznie, a w roku 2050 Australia mialaby 27 milionow mieszkancow.

W rozwazaniach tych bierze sie tez pod uwage spadek plodnosci kobiet (do 1,65 w roku 2012) oraz wzrost sredniej dlugosci zycia, o jeden rok, co kazde dziesiec lat.

Zalacznik 4

Wplyw migracji na budzet panstwa i na ekonomie.

Opracowane na ta okolicznosc modele obliczeniowe wskazuja, ze zachowanie obecnej wersji programu imigracyjnego do roku 2007-08, wraz z utrzymywaniem nacisku na przyjmowanie ludzi z wysokimi kwalifikacjami, pozwoli osiagnac:

  • podwyzszenie standardu zycia kazdego Australijczyka o 344 A$, gdyz wydatki konsumpcyjne wzrosna o 7,2 miliardow A$ w porownaniu z rokiem 1995-96. (Rok 1995-96 byl rokiem w ktorym obecna ekipa rzadzaca, liberalowie, podjela pierwsze reformy programu migracyjnego. Stad jest tak czesto przyjmowany za podstawe roznych porownan.)

  • wzrost zatrudnienia o 0,86%

  • wzrost wplywow do budzetu panstwa o 4,3 miliardow A$, glownie za sprawa imigrantow w kategorii pracownikow wykwalifikowanych

Zalacznik 5

Migracja do poszczegolnych stanow i regionow Australii.

W ciagu ostatnich 5 lat, rzad federalny w scislej wspolpracy z rzadami stanowymi i wladzami regionalnymi, opracowywal szereg mechanizmow majacych zachecic imigrantow do osiedlenia sie w poszczegolnych rejonach kraju. Glownie chodzi o bardziej rownomierna dystrybucje imigrantow po calym kraju.

Mechanizmy te maja dac wladzom stanowym i regionalnym sposobnosc do wplywania na ilosc i profil imigrantow przybywajacych na ich teren.Rowniez firmy na terenie danego regionu, dzieki mozliwosci ściągnięcia wykwalifikowanych pracownikow, beda mialy lepsze warunki do rozwoju.

Mechanizmy te pozwalaja, aby wykwalifikowani pracownicy byli sponsorowani przez pracodawcow, przez wladze stanowe lub przez rodziny. W przeciagu ostatnich 5 lat wydano okolo 15 tysiecy wiz tego typu. Z tej liczby 40% imigrantow przybylo do stanu Victoria, a 25% do Poludniowej Australii.

Mechanizmy te skonstruowano w oparciu o badania, ktore wykazaly, ze sa 3 czynniki, ktore najbardziej wplywaja na decyzje migrantow dotyczace osiedlenia sie:

  • miejsce zamieszkania rodziny
  • dostepnosc pracy
  • sposobnosci biznesowe.

Mechanizmy staja sie coraz bardziej dojrzale i rzad federalny rozwaza wprowadzenie szeregu ulepszen, w celu zwiekszenia ilosci wiz w tej kategorii. Prowadzone sa na ten temat konsultacje ze stanami i innymi organizacjami. Ulepszenia te beda prawdopodobnie sprowadzac sie do:

  • szerszego niz do tej pory wykorzystania istniejacej juz bazy danych o kwalifikacjach potencjalnych migrantow (skill matching database)

  • polepszenia efektywnosci obecnego systemu sponsorowania przez stany

  • zmian dotyczacych kategorii ogolnej pracownikow wykwalifikowanych (general skilled migration category), a w tym:

    • dodatkowe 5 punktow dla studentow zamorskich, ktorzy uzyskali kwalifikacje zawodowe dzieki, conajmniej 2 letnim studiom podjetym na uczelni zlokalizowanej w Australii regionalnej, czyli poza najwiekszymi miastami kraju

    • przedluzenie do 2 lat wymogu studiowania w Australii

    • umozliwienie sponsorowania i nominowania lekarzy i pielegniarek przez regionalne urzedy sluzby zdrowia

    • przedluzenie wiz tymczasowych dla lekarzy do 4 lat, jesli pracuja na terenie o duzym zapotrzebowaniu

  • ogolne propagowanie wiedzy o kategoriach imigracji regionalnej i zachety do korzystania z nich

Dodatkowe usprawnienia systemu beda tez dotyczyc przedsiebiorcow / biznesmenow, w celu zachecenia ich do osiedlania poza najwiekszymi miastami Australii, a szczegolnie poza Sydney. Sprawa jest wciaz dyskutowana.

Najprawdopodobniej nowe inicjatywy beda zawierac:

  • ustanowienie jasnego, dwu-etapowego procesu imigracyjnego dla przedsiebiorcow, to znaczy, etap I – wystawienie wizy tymczasowej, dla przygotowania i zalozenia biznesu i etap II – wystawienie wizy pobytu stalego, dopiero po rzeczywistym rozruszaniu interesu.

  • wiekszy nacisk na sponsorowanie takich wiz przez poszczegolne stany. Lagodniejsze kryteria i znaczne ulatwienia dla sponsorowanych przedsiebiorcow.

Spodziewane korzysci to:

  • rownomierne rozlokowanie imigrantow biznesowych po kraju

  • ograniczenie mozliwosci nieuczciwego wykorzystywania systemu, jako ze wiza pobytu stalego zostanie wystawiona dopiero po rzeczywistym rozwinieciu planowanego biznesu, a nie na slowo

Zalacznik 6

Minister bedzie wspieral przyjazdy pielegniarek.

Zarowno w kategorii wiz na pobyt staly, jak rowniez pobyt czasowy, podania zlozone przez pielegniarki beda mialy priorytet w rozpatrywaniu. Czas rozpatrywania zostanie skrocony. Tym samym pielegniarki uzyskuja takie pierwszenstwo, jakim obecnie ciesza sie aplikanci wyjezdzajacy do osrodkow regionalnych Australii oraz specjalisci IT

Teksty oryginalne znajdziesz pod adresem (niestety po 12 latach ten link juz nie dziala):

www.minister.immi.gov.au/media_releases/media02/r02030.htm

Komentarze

Autor

Stan Guzinski

Stan GuzinskiStan pisze o Australii od 2001 roku, początkowo na stronce Australia - Życie Biznes Emigracja, a obecnie w portalu AustraLink.pl - Przegląd Australijski, którego jest założycielem i współprowadzącym. Absolwent Politechniki Gdańskiej, związany z gospodarką morską. Ciekawość świata sprawiła, że od roku 1996 mieszka w Krainie Oz. Obecnie pracuje jako oficjalny Reprezentant australijskich szkół angielskiego, college'ów zawodowych i wyższych uczelni. Pomaga w wyborze kursów i studiów, oraz w całej procedurze zapisu do australijskich szkół i uczelni i w organizacji wyjazdu do Australii. Zobacz: www.EduAu.pl Zajrzyj na fejsbuka Stana Więcej artykułów tego autora