Reklama-EduAu

Artykuły Archiwalne

Legendarne regaty Sydney-Hobart – relacja z pokładu polskiej łodzi „Selma” – część II

Autor: Tomasz Brymora 18 stycznia 2015

Wystartowaliśmy z Sydney do Hobart 26 grudnia o godzinie 13.00. Do regat przystąpiło 119 załóg z całego świata. Polskę reprezentowały dwie załogi, KATHARSIS II i oczywiście SELMA EXPEDITIONS, która jako jedyna z grona wszystkich jachtów miała polską BANDERĘ.

Sydney-Hobart - na pokładzie Selmy

Sydney-Hobart – na pokładzie Selmy

Za sterem Selmy stanęli: Dominik Życki – polski olimpijczyk, Mistrz Świata w klasie Star, Jarek Kaczorowski – jeden z najbardziej utytułowanych i doświadczonych polskich żeglarzy, uczestnik regat Transat 6.50, nagrodzony nagrodą REJS ROKU 2007, oraz Artur Skrzeszowski – młody, 25 letni, dobrze zapowiadający się żeglarz, uczestnik regat z cyklu Volvo Ocean Race.

Jachtem dowodzili Piotr Kuzniar i Krzysztof Jasica, właściciele łodzi, zapaleni żeglarze płynący szlakiem, realizujący marzenia swoje i wielu innych żeglarzy. Skład załogi to ludzie z pasją żeglarską, którym nie straszny jest ocean, wysokie fale i silne wiatry.

„Selma” linie startu przepłynęła jako jeden z pierwszych jachtów. Wiatr był sprzyjający dla naszego statku, wiał z kierunku południowo-wschodniego, z siłą około 25 węzłów. Od razu po starcie postawiliśmy większy żagiel, który dodał nam prędkości. Załoga bardzo sprawnie wykonywała polecenia sternika. Na pierwszej boi okazało się że Selma płynie w czołówce regat. Po zmianie kierunku, i obraniu kursu na Hobart, zmienił nam się wiatr, który dla naszego jachtu był mniej korzystny.

Drugiego dnia wiatr przestał wiać. Istniało zagrożenie że prąd zniesie nas na skały. Przez 6 godzin prawie nie zmieniliśmy swej pozycji. Na szczęście trzeciego dnia, kiedy wiatr znowu zaczął wypełniać nasze żagle, postawiliśmy naszego pięknego, wielkiego spinakera. Wiatr przybierał na sile, a my coraz szybciej zbliżaliśmy się do mety. Przy sile wiatru 30 węzłów cięliśmy wodę z prędkością 15 węzłów, a rekord jaki udało nam się wycisnąć z tego dzielnego jachtu to 18,1 węzła. W ciągu doby pokonaliśmy 246 mil, co jest rekordem dobowym „Selmy”.

W tym samym trzecim dniu, kiedy Jarek stał przy sterze, uniknęliśmy zderzenia z 10-metrowym wielorybem, który minął naszą lewą burtę, około 5 m od jachtu. Około godz 15.00, kiedy dotarła do nas informacja że jesteśmy na 32 miejscu, na jachcie wybuchła euforia.

Sydney-Hobart - na pokladzie Selmy 2

Sydney-Hobart – na pokladzie Selmy 2

Czwartego dnia płynąc wzdłuż wybrzeża Tasmanii, wiatr znów przestał nas rozpieszczać, ciągle zmieniając swą siłe i kierunek. Ostatecznie na metę wpłynęliśmy na 94 miejscu, po 94 godzinach płynięcia. W grupie IRC zajęliśmy 76 miejsce, a wśród weteranów 8. Dla Kapitana, Sterników i Załogi najważniejszy był fakt ukończenia tych trudnych i wymagających regat.

Na mecie, z flagą narodową w rękach i ze śpiewem na ustach, pięknie przywitała nas Polnia austalijska, która zapewniła nam wiele atrakcji, nakarmiła specjałami kuchni tasmańskiej i pokazała najpiękniejsze miejsca tej wspaniałej i dzikiej wyspy. Na ręce Janka i Zosi Pakulskich składamy podziękowania całej poskiej grupie osób dobrej woli, która uraczyła nas swą gościnnością.

Dzisiaj Selma wypływa na podbój Morza Rossa . Jest to kolejny etap wyprawy szlakiem Shackletona. Życzę im osiągnięcia celu i powrotu do rodzin.

Z żeglarskim pozdrowieniem – Ahoj !

Przeczytaj Część I relacji.

Wikipedia: „Regaty Sydney-Hobart jedne z najtrudniejszych i najbardziej znanych regat żeglarskich. Gospodarzem jest Australijski Cruising Yacht Club, który współpracuje z Tasmańskim Królewskim Klubem Żeglarskim (Royal Yacht Club of Tasmania). Start odbywa się w Sydney drugiego dnia Świat (Bożego Narodzenia), natomiast meta jest w Tasmańskim Hobart. Żeglarze mają do pokonania 630 mil morskich; czyli 1167 km.” Dalej czytaj w Wikipedii.

Kliknij na dowolne zdjęcie poniżej by przejść do galerii zdjęć tego artykułu na Facebook.